Jak vybrat elektroskútr do města i mimo něj? | Motoe.cz
Jak vybrat elektroskútr

Jak vybrat elektroskútr do města i mimo něj?

Co jsou elektroskútry

Elektroskútry jsou dopravní prostředky, které vynikají velmi dobře zpracovaným designem, kvalitními jízdními vlastnostmi. A především mají klasický spalovací motor nahrazený elektromotorem. To přináší řadu výhod:

Ekologický provoz

Elektroskútry jsou maximálně tiché, a tedy ohleduplné k nejbližšímu okolí, jak k lidem, tak také ke zvířatům. Rychlejší jízda může generovat pouze šum kol, což je jediná výraznější hluková zátěž, kterou svým provozem způsobíte.

Rovněž jsou šetrné k životnímu prostředí. Obejdou se bez benzínu a oleje, jejich provozem proto nedochází k produkci žádných škodlivých zplodin. A nevydávají pochopitelně ani zápach. Stále více lidí se proto k jejich používání přiklání jakožto k variantě, která napomůže udržet čistší životní prostředí.

elektroskútry-jak-vybrat

Nízká cena

Ve srovnání s klasickými motorovými skútry jsou i pro uživatele levnější na pořízení. Řádově se pohybujeme v několika desítkách tisíc.

Lze říci, že skútry s velmi dobrou úrovní výbavy cenově začínají již na 30 000 Kč. Ještě levněji vás může vyjít moderní nástupce oblíbené Babety. V Česku je e-Babeta nabízena značkou RACCEWAY. Za elektrickou verzi populárního československého mopedu zaplatíte necelých 27 000 Kč.

Na tradici malých motocyklů značka RACCEWAY ostatně navázala i s dalšími modely v řadách e-Fichtl a e-Moped, což dále dokládá značnou oblibu levných skútrů v této cenové relaci.
Provoz elektroskútru se vám vyplatí i z hlediska pozdějších provozních nákladů. Pravidelně s ním do servisu podle určitého nájezdu kilometrů určitě nemusíte. Podle některých zdrojů jsou u elektrického skútru až 14× nižší při porovnání s klasickým benzínovým skútrem, a dokonce až 40× menší ve srovnání s automobilem.

Na 100 km spotřebují 3 kWh. Což při ceně necelých 5 Kč za kWh znamená, že zaplatíte zhruba 15 Kč za zmíněných 100 km.

Kompaktní rozměry a dobrá mobilita

Pokud k výše uvedeným výhodám připočteme kompaktní rozměry a nízkou hmotnost (pouze s Li baterií), z nichž vyplývá i velmi dobrá mobilita, lze elektroskútry považovat za skvělé prostředky zejména pro přesuny po městě. I v hustém provozu se s ním budete pohybovat velmi obratně.

elektroskútry racceway - produktové modely

Velká výhoda malých rozměrů tohoto „vozítka“ se projeví zejména při parkování. Vejdete se s ním prakticky kdekoli. Parkovat můžete dokonce i v tzv. modrých zónách. Jen málokde tak navíc budete nuceni za parkování platit.

Doma nemusíte řešit ani to, že zrovna nemáte garáž. I majitelé panelákových bytů mohou svůj elektroskútr snadno zaparkovat například ve sklepě.

Snadná údržba

Elektroskútr je potřeba pro jeho provoz nabít. To můžete udělat už doma nebo jednoduše tam, kde máte k dispozici obyčejnou elektrickou zásuvku na 230 V.

Praktičtější pak je si pořídit skútr, u kterého je možné vyjmout baterii. Nabíjení je pak ještě jednodušší. Do plného stavu nabijete skútr v průměru po 4 až 8 hodinách.

Na dobíjení musíte myslet zejména na dlouhých trasách, pokud se se skútrem chystáte na výlet, určitě vás nabíjení nemine. Na běžný pohyb například v podobě cest do práce si však vystačíte s jedním nabitím.

Zapomenout můžete během svých cest na klasickou výměnu oleje a další nezbytnosti, jež provázejí automobily i motocykly. Zkontrolovat byste měli pouze pneumatiky a brzdy. V čase bude nutné vyměnit i akumulátor, jehož životnost se uvádí na cca 25000 km.

Omezená rychlost

Lze říci, že u elektrického skútru můžete očekávat maximální rychlost kolem 70 km/h. To se ale týká především strojů z vyšších cenových hladin. Musíte zkrátka jako novopečený majitel počítat s tím, že se nejedná o závodní motorku, ale o kompaktní dopravní prostředek, který si pořizují lidé založení především prakticky.

měřič rychlosti na skútru

Sezónnost

Pochopitelně i skútr trpí podobným neduhem jako jiné motocykly: Špatné počasí jízdě příliš nepřeje. Musíte si pořídit speciální oblečení, ve kterém nepromoknete. A je dokonce možné, že cestování za chvíli vzdáte, protože přijedete na to, že půl roku je vám nepřetržitě na skútru zkrátka jen zima a jízdu si užíváte během dvou měsíců letní sezóny.

Jak vnímá elektroskútry současná legislativa

Stávající legislativa skútry definuje jakožto jednostopá vozidla, která jsou podobná motorkám. Mají menší kola, jsou vybavena motorem s nižším objemem a samozřejmě disponují automatickou převodovkou, což znamená, že na nich nemusíte ručně řadit.

Z pohledu zákona se tato vozidla řadí do kategorie L. Určující je u nich rychlost. Při rychlosti do 45 km/h jsou považována za moped. Při rychlosti nad 45 km/h za motocykl. Pokud by se vešly do 25 km/h, šlo by o motokolo.

Elektroskútr bez řidičáku nebo s ním?

S tím souvisí taktéž vlastnictví řidičského oprávnění. U některých modelů řidičské oprávnění skutečně není nutné.

U některých modelů je nutné mít řidičské oprávnění skupiny AM, případně vyšší skupinu A1. Skútry ve skupině AM jsou omezeny výkonem motoru 4 kW. Toto omezení je novinka, která se v zákoně objevila od roku 2013. U skútrů ve skupině A1 platí omezení do 11 kW.
Oprávnění pro skupinu AM si můžete udělat od 15 let, pro skupinu A1 můžete za řidičským průkazem vyrazit v 16 letech. Máte-li klasický řidičský průkaz pro skupinu B, můžete řídit vozidla kategorie AM a také motocykly A1 s automatem.

Řidičský průkaz nemusíte mít na ty skútry, jejichž rychlost nepřevýší 25 km/h, jsou vybaveny pedály a výkonem nižším nebo rovným 250 W. Taková zařízení jsou považována za elektrokola. Klíčové je zejména to, že vozidlo je poháněno šlapáním do pedálů.

Legislativně jsou tyto náležitosti ohledně elektroskútrů zakotveny konkrétně v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013. To je i nadřazené české vyhlášce č. 341/2014 Sb.

Elektroskútr a „papíry“: Kdy a proč jsou potřeba?

Pozor, výše vzpomenuté skútry, k nimž nepotřebujete řidičské oprávnění, nevyžadují už žádné další náležitosti.

přední brzdy u elektroskútrů

Nemusíte je tedy nikde registrovat, nepotřebujete k nim technický průkaz, neplatíte za ně povinné ručení ani u nich nemáte registrační značku. U všech ostatních zařízení je nutné si vyřídit zejména:

Technický průkaz

V souladu s platnými zákony obdržíte s nově zakoupeným skútrem i C.O.C. list (Certificate of conformity neboli prohlášení o shodě). Jde o dokument v angličtině, který automaticky dostanete po koupi nového elektroskútru.

Na registru silničních vozidel vám místo něj pak vystaví technický průkaz, který mít tyto skútry musí. Dostanete tedy k němu klasický „velký“ technický průkaz.

Povinné ručení

Elektroskútry ze zmiňované kategorie vozidel, na která se vztahuje registrace, musí mít i povinné ručení, podobně jako jiná vozidla.

To znamená, že k němu budete muset mít i tzv. zelenou kartu ( pozor je už i bílá ). Povinné ručení vás pro tento druh dopravního prostředku nicméně vyjde v současných podmínkách na vcelku „lidových“ 200 až 300 Kč. Pokud budete chtít, můžete si na něj sjednat i dobrovolné havarijní pojištění.

Technická kontrola

A samozřejmě musíte i na technickou kontrolu. Se skútrem kategorie LA konkrétně po 6 letech od okamžiku, kdy jej koupíte. Následně budete na technickou chodit každé 4 roky. Kategorie LC musí na technickou už po 4 letech od koupě a pravidelně každé 2 roky.

Které parametry při výběru skútru sledovat

Pokud jste pro pořízení elektroskútru, již rozhodnutí, měli byste při jeho nákupu sledovat zejména následující nejdůležitější parametry:

Výkon motoru

O výkonu motoru ve vztahu k legislativě již zmínka v tomto textu byla. Tento parametr má však i praktický smysl. Náročnější terén si jednoznačně vyžaduje vyšší výkon. K tomu je nutné připočítat i samotnou váhu stroje a tělesnou hmotnost jezdce.

Čím vyšší zátěž tedy stroj bude muset zvládnout, tím vyšší výkon motoru by měl nabídnout. Základní modely se pohybují v maximálním výkonu 250 W až 500 W a maximální rychlost 25 km/h až 40 km/h.

Pro běžné denní použití budete potřebovat více. Výkon motoru by se měl pohybovat okolo 1500 až 2000 W. Tato zařízení vám nabídnou rychlost omezenou na 45 km/h.

Rychlost

Jak již bylo řečeno, rychlost je jednou z veličin, které jsou podstatné pro zařazení elektrického skútru do jedné z kategorií řidičského oprávnění.

Navíc ale pochopitelně určuje i jízdní vlastnosti zařízení a váš požitek z cestování. Obecně skútry s rychlostí do 25 km/h lze i co se týče chování na silnici s kolem. Určeny jsou skutečně velmi nenáročným cestovatelům.

Skútry s maximální rychlosti do 45 km/h už svými vlastnostmi v běžném použití obstojí. V tuzemsku jsou proto velmi oblíbené a na trhu se s nimi setkáte asi nejčastěji. K oblíbeným modelům patří například ty ze série RACCEWAY CITY / SPORT RACING, jež jsou ideální do městského provozu.

Silné elektroskútry s motory o výkonu řádově desítek tisíc wattů už uspokojí i náročné majitele. Prakticky snesou porovnání se slabšími motocykly a jejich rychlost se může pohybovat kolem 100 km/h. Jedná se však o spíše okrajovou záležitost.

Baterie

Kapacita baterie je pro použitelnost skútru zásadní. Vliv má na dojezdovou vzdálenost. Kapacita baterie se pohybuje kolem 12 až 20 Ah. Pokud si koupíte skútr s kapacitou baterie až 32 Ah, počítejte současně i s tím, že se bude déle nabíjet – až 7 hodin.

baterie elektrického skútru

Navíc byste měli vědět, že kromě kapacity je stěžejní i typ baterie. Současné elektroskútry nabízejí jednak ty olověné, případně baterie lithiové (lithium-iontové).

Slot na dvě baterie

Některé skútry umí nabídnout slot na dvě baterie. Pokud do zařízení vsunete ještě náhradní baterii , významně tak zvýšíte kapacitu, a tedy i celkovou dojezdovou vzdálenost. Pro ty, kteří cestují často nebo na delší vzdálenosti, to může být vhodné řešení.

Vyjímatelná baterie

Baterie ve skútrech je řešená jako vyjímatelná, případně nevyjímatelná. Vyjímatelné jsou zpravidla moderní lithiové baterie.

Výhoda takovéhoto řešení je zřetelná: Dobíjení skútru je snazší, baterii vyndáte a odnesete nabít prakticky kamkoli. Podobně prakticky jsou navrženy například skútry z produktové řady RACCEWAY CENTURY . U nevyjímatelných baterií musíte k dosahu zásuvky zaparkovat rovnou celý skútr.

Dojezdová vzdálenost

Obvykle se dojezdová vzdálenost pohybuje okolo 30 až 80 km. Což je na běžné cestování dostačující.

Pokud potřebujete motorizované „přibližovadlo“ na cesty do práce, může vám stačit i skútr se základní dojezdovou vzdáleností okolo 40 km. Naopak ten, kdo plánuje jezdit delší trasy a využívat elektroskútr i jako ekologický dopravní prostředek na výlety, jednoznačně by měl přemýšlet nad modely, které jsou na jediné nabití schopny urazit i 120 km.

Nosnost

Typická nosnost se pohybuje okolo 120 kg. V případě, že se na skútru bude vozit těžší osoba, spolujezdec, potažmo plánujete přepravovat těžká zavazadla, je jednoznačně vhodné vybrat si skútr s vyšší nosností.

Pokročilé modely mají dostatečně robustní konstrukci a umí nabídnout nosnost až 180 kg, dva cestující tedy uvezou zcela bez problémů. Deklarovanou nosnost je, pozor, vždy nutné nepřekračovat. Přetěžováním zařízení zkracujete životnost.

Brzdy

Brzdy rovněž představují podstatný parametr současných elektrických skútrů. V praxi se rozlišují tři základní typy, a to brzdy diskové, hydraulické kotoučové a bubnové.
Ačkoli se můžete na mnoha místech setkat s tvrzením, že kotoučové brzdy jsou lepší než ty bubnové, nelze to tvrdit takto jednoznačně.

Zejména u nejslabší výkonnostní kategorie skútrů s rychlostí do 25 km/h na tom příliš nezáleží. Účinnost brzd je totožná. Při rychlostech nad 50 km/h už to ale platí a kotoučové brzdy lze považovat za účinnější.

Ač jsou navíc bubnové brzdy starším typem, stále jsou mnoha motoristy ceněné pro svou bezporuchovost. U některých modelů se tak můžete setkat i s kombinací obou řešení. Výrobci moderních elektrických skútrů se však již povětšinou přiklánějí k osazování kotoučových brzd.

Cena

Cena je pro řadu motoristů přirozeně tím vůbec nejdůležitějším, co řeší před nákupem. Cenové rozpětí je velmi široké, pohybuje se od necelých 27 000 po 100 000 Kč nebo více.

U levných modelů přitom rozhodně nelze říci, že by šlo o zařízení, která si nezaslouží vaši pozornost. Skútr začínající na cenově nižší úrovni. Jsou velmi dobrou volbou pro nenáročné uživatele, kterým nebude vadit nízká rychlost a slabší motor. Očekávat můžete skútry maximálně s rychlostí 25 km/h a motorem o výkonu 250 W.

Za jakýsi střed, v jehož hranicích se pohybuje většina výrobců, lze považovat skútry do 30 000 Kč. Obsáhlá kategorie nabídne skútry o maximální rychlosti 45 km/h s delším dojezdem až 80 km. Pro většinu cestovatelů jsou tato zařízení dostačující.

Ke špičkovým modelům se pak řadí například skútry RACCEWAY STORM . Musíte ale počítat s cenou převyšující 100 000 Kč.

Záruka a servis

Ačkoli je skútr na údržbu nenáročný, může se vám stát, že i přes veškerou péči budete potřebovat služby servisu. Na to je nutné dbát už před pořízením. Vyberte si tak model z dílny renomované značky RACCEWAY, která je vám schopná zajistit servis záruční i pozáruční.

opravy a servis elektrických skútrů

V případě poruchy nebo výskytu výrobní vady v záruční době, provádíme u skútrů značky RACCEWAY bezplatný servisní zásah přímo u zákazníka (což znamená, že nemusíte stroj posílat, ani vozit a nehrozí tím mechanické poškození způsobované přepravou. V případě, kdy zákazník požaduje servisní zásah, postačí kontaktovat dodavatele.

Problematické jsou z tohoto hlediska zejména levné skútry asijské provenience, které jsou typické svou vysokou poruchovostí. Laik přitom na první pohled zpravidla žádný problém nedetekuje, neboť po stránce designu se jedná o velmi zdařilé napodobeniny kvalitních strojů.